اهميت پايه اول ابتدايي در دوران تحصيلي كودكان

  • مقدمه

دبستان به عنوان پايه اي ترين دورهي تحصيل دانشآموزان، از اهميت بالايي برخوردار است. در اين دورهي تحصيلي والدين در كنار معلم ها نقش مهمي در پيشرفت دانشآموزان ايفا ميكنند. در بين پايه هاي دبستان، اهميت پايه اول ابتدايي بيشتر از سايرين است؛ زيرا كودكان براي اولين بار حضور در محيط جديدي را تجربه ميكنند كه آشنايي قبلي با آن ندارند. به همين دليل نحوه برخورد با دانش آموزان اول ابتدايي و همچنين راهنمايي و تذكرات به آنها بايد متناسب با سنشان باشد. از اين رو اوليا دانش آموزان اول ابتدايي بايد علاوه بر آشنايي با شيوه ي تدريس معلم، برخي نكات و توصيه هاي اساسي در رابطه با نوآموزان را بياموزند. اين كار باعث تقويت و همسو شدن آموزش در خانه و مدرسه مي شود.

  • اهميت پايه اول ابتدايي

كلاس اول دبستان به عنوان نقطهي شروع تحصيل اهميت بالايي دارد؛ زيرا كودكان بسياري از كارها مثل خريد از بوفه، بازي كردن بدون نظارت والدين و … را براي اولين بار تجربه كرده و احساس استقلال ميكنند. آنها مهارتهاي اجتماعي را كه در دوران پيش دبستاني كسب كرده اند را در اين دوره به كار مي برند. مهمترين اهميت پايه اول ابتدايي، شناخت معناي واقعي كلمات، حروف و اعداد است و در حقيقت پايه ي درسي و اخلاقي دانش آموزان در اين مرحله شكل ميگيرد. از طرفي كشف و پرورش استعدادها و توانايي هاي بچه ها براي مشاركت در فعاليت هاي سازندهي اجتماعي، از جمله اهداف آموزش و پرورش به شمار مي روند. به همين دليل در اين پايه ي تحصيلي پوش هاي تحت عنوان پوشه ي كار” كه شامل تمامي فعاليت هاي كودكان است، در اختيار والدين قرار مي گيرد. اوليا دانش آموزان اول ابتدايي از طريق همين پوشه ميتوانند در جريان تمامي مراحل يادگيري و تدريس قرار گرفته و با معلمان همكاري كنند.

  • نحوه برخورد با دانش آموزان اول ابتدايي

ورود به مدرسه، يكي از مهم ترين مراحل زندگي كودكان است. پس بايد براي گام نهادن در اين مسير، به آن ها اطمينان كافي داده شود. براي يك شروع قوي و خداحافظي بي دردسر را هها و روشهاي زيادي وجود دارد. از آنجاكه رفتن به دبستان مصادف با جدايي از خانه و خانواده است، معمولاً بچه ها اشتياق زيادي براي رفتن از خود نشان نمي دهند؛ اما نوع برخورد با آنها و راهنماييهايي كه به كودكان داده مي شود، در ميزان علاقه ي بچه ها تأثير بسياري دارد. يك كودك ٧ساله بايد با مكان، دوستان، معلم و فعاليت هاي جديد هماهنگ شود. اما مديريت شرايط ديد به تنهايي براي آنها بسيار سخت و دشوار است. از طرفي به دليل شيوع كرونا و تعطيلي مدارس در سال تحصيلي گذشته، امكان برگزاري كلاسها به صورت حضوري و يا تركيب حضوري و مجازي هم وجود دارد. پس اوليا دانش آموزان اول ابتدايي بايد فرزندانشان را براي هر نوع آموزش آماده كنند . توصيه هايي كه در اين بخش به آنها اشاره مي كنيم را به خاطر بسپاريد. با رعايت نكات زير، فرزندتان آمادگي كافي براي حضور در كلاس اول را خواهد داشت و در طي سال تحصيلي با مشكلات كمتري روبرو خواهد بود با گفتن خاطرات دوران دبستان خود، شوق رفتن به مدرسه را در آنها بيشتر كنيد :

  1. كار با رايانه و استفاده از برنامه هاي كاربردي را به آنها آموزش دهيد.
  2. تمامي فعاليت هاي يك روز مدرسه را براي كودكان توضيح دهيد. با اين كار به همهي سؤالاتي كه ذهنشان را مشغول كرده، پاسخ مي دهيد. همچنين فعاليت هاي او را در صورت تعطيلي مدارس و برگزاري كلاس به صورت مجازي بازگو كنيد
  3.  

    صبحانه مهمترين وعده ي غذايي است و باعث بهبود يادگيري مي شود. از مواد غذايي مقوي براي اين وعده استفاده كنيد.

  4.  

    كودكان ٣تا ٦ساله معمولاً به ١٢ ساعت استراحت در طول شبانه روز نياز دارند. پس زمان خواب آنها را به گونه اي تنظيم كنيد كه هنگام كلاس درس بهانه گيري نكنند

  5. معمولاً در خانه تمام خواسته هاي كودكان در مركز توجه و اولويت والدين قرار دارند؛ اما در مدرسه فرزندان شما تنها يكي از ٢٥تا ٣٠ دانش آموزان تحت نظارت معلم هستند؛ به همين دليل بايد جايگاه شان را به عنوان يك دانش آموز در كلاس برايشان توضيح دهيد. آنها بايد تمام كارهاي خواسته شده را انجام دهند، حتي اگر تمايلي به آن نداشته باشند
  6. در طول سال تحصيلي نسبت به مطالبي كه كودكانتان آموزش ديدهاند، اشتياق نشان دهيد. با معلم در ارتباط باشيد و تكاليف آنها را دنبال كنيد
  7. سعي كنيد در روزهاي اول مدرسه همراه شان باشيد، حتي اگر فرصت كافي براي انجام اين كار را نداشته باشيد؛ زيرا به آنها حس آرامش و اطمينان خاطر ميدهد. اگر كلاس هاي درس فرزندانتان به دليل شيوع كرونا به صورت مجازي برگزار شد، آنها را در منزل همراهي كنيد. توجه داشته باشيد كه كودكان به حضور فيزيكي معلم در كنارشان نياز دارند و حضور شما ميتواند بخشي از مشكلات كلاس مجازي را برطرف كند .
  8.  

    تغذيه ي نامناسب و گرسنه ماندن از جمله عوامل بروز لجبازي و پرخاشگري در كودكان است. پس سعي كنيد قبل از بازگشت فرزندانتان به خانه، غذا آماده باشد .

  9.  

    فرزندانتان را با مفهوم فاصله ي اجتماعي آشنا كنيد و از لزوم استفاده از ماسك و لوازم ضدعفوني كننده به آنها بگوييد.

    به احساسات و صحبت هاي آنها توجه كنيد.

  10.  

    نام و نام خانوادگي فرزندانتان را روي همه ي وسايل شان بنويسيد .

  11.  

    از مدرسه به عنوان روشي براي تنبيه كردن استفاده نكنيد. مثلاً نگوييد:” اگر درست را نخواني به معلمت ميگويم – “.

  12.  

    در صورتيكه فرزندان شما دچار بيماري يا مشكل روحي و رواني هستند، حتماً اين موضوع را با معلم شان درميان بگذاريد.

  13.  

    براي انجام تكاليف فرزندانتان برنامهريزي مناسبي انجام دهيد و تمام اوقات فراغت شان را پر نكنيد.

  14. از مقايسه ي فرزندانتان با دوران كودكي خود خودداري كرده و نيازها و خواسته هايتان را به آنها تحميل نكنيد.
  15. از آنجايي كه روند آموزش در سال جديد قطعي نشده است، فرزندانتان را در مدارسي ثبت نام كنيد كه زيرساخت مناسب براي آموزش مجازي را داشته باشند.
  • سخن آخر

اهميت پايه اول ابتدايي به دليل شكل گيري شخصيت فكري و اجتماعي در آن يك موضوع بديه ي است؛ آنجايي كه آسيب پذيرترين قشر تحصيلي، كودكان پايهي اول ابتدايي به شمار ميروند هرگونه تغيير در روند آموزش ميتواند تأثير زيادي در يادگيري آنها داشته باشد. والدين بايد نسبت به اين امر هوشيار باشند تا ناخواسته در ابعاد تخصصي تعليم و تربيت مداخله نكنند. هر گونه اقدام نسنجيده در اين زمينه باعث بروز مشكلاتي جبران ناپذير است. به همين دليل نحوه ي برخورد با دانش آموزان اول ابتدايي از اهميت زيادي برخوردار است.

تهيه و تنظيم : آزاده صباغ


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20