کارکرد حوزۀ علوم تجربی

  • تعریف علوم تجربی

علوم تجربی، حاصل کوشش انسان برای درک واقعیت های هستی و کشف فعل خداوند است.

  • کارکرد حوزۀ علوم تجربی
  1.  برخورداری مربیان از سواد علمی فناورانه در بُعد شخصی و اجتماعی
  2.  شناخت و استفاده مسئولانه از طبیعت به مثابه بخشی از خلقت الهی
  3.  رشد و ارتقاء شایستگی های عقلانی، ایمانی، مهارتی، اخلاقی و….
  4. زمینه ساز برای تعظیم نسبت به خالق متعال از طریق درک عظمت خداوند
  5.  ایفای نقش سازنده در ارتقای سطح زندگی فردی، ملی، خانوادگی، جسمانی
  6. تعادل و تعمیق در نگرش توحیدی و دستیابی به درک غایت مند از خلقت
  • قلمرو حوزه ی علوم تجربی:
  1.  دانش: شامل زندگی موجودات، زمین، پیرامون آن، ماده و تغییرات آن، انرژی و تغییرات آن، طبیعت و مواد فرآوری شده، علوم در اجتماع، علوم در زندگی روزانه و……
  2. فناوری: بیوتکنولوژی، نابوتکنولوژی، نجوم و انرژی های نو
  3. فرآیندهای علمی: مثل مشاهده، جمع آوری اطلاعات، اندازه گیری، تفسیریافته ها، فرضیه، مدل سازی، پیش بینی، طراحی تحقیق، برقراری ارتباط و مهارت های پیچیدۀ تفکر……….

فراگیری علوم تجربی در مقطع ابتدایی به دانش آموزان کمک می کند تا روش های شناخت دنیای اطراف خود را بهبود بخشند. آنها باید مفاهیمی کسب کنند که تجارب خود را با یکدیگر مرتبط سازند. دانش آموزان باید روش های کسب اطلاعات، سازماندهی، کاربرد و آزمایش کردن را بیاموزند، این فعالیت ها توانایی آنان را در درک دنیای اطراف تقویت می کند و برای تصمیم گیری هوشمندانه و حل مسائل زندگی به آن ها کمک کند. آموختن علوم تجربی مثل سوادآموزی و حساب کتاب کردن امری ضروری است با زندگی روزمره ارتباط دارد و با پیشرفت تکنولوژی اهمیت آن بیشتر شده است.

فراگیری علوم تجربی دو جنبۀ مثبت دارد: هم فرآیند است و هم فرآورده. فرآیند علوم؛ روش یافتن اطلاعات، آزمایش نظریات و توضیح و تفسیر آن است. فرآوردۀ علوم، مثل آراء و نظراتی است که می تواند در تجارب آتی به کار رود.

وظیفه ی آموزش علوم این است که به دانش آموز هم علاقه مندی و هم مهارت کافی برای انجام آزمایش را بدهد. انجام آزمایش تنها باعث اصلاح عقاید دانش آموزان نمی شود بلکه به آن ها می آموزد که در علوم تجربی نسبت به آنچه حقیقت نامیده می شود شک کنند مگر از طریق آزمایش صحت آن را تجربه کنند. از این طریق به راحتی می توان فرآیند فرضیه سازی را توضیح و دریابند که گاهی عقاید و نظریاتی وجود دارد که صحت آن از طریق آزمایش قابل اثبات نیست ولی تا زمانی که در عمل رد نشوند و با آزمایش ها سازگارند، مفید هستند.

در برنامه درسی جدید اهداف آموزش علوم در سه حیطه کسب دانستنی ها، مهارت ها و نگرش های ضروری به صورت یکپارچه در قالب شایستگی ها تبیین گردیده است تا دانش آموز بتواند آموخته های خود را به صورت معنادار به کار گیرد و آن را به موقعیت جدید انتقال بدهد. این مفهوم ناظر به بافت و زمینه ای که یادگیری در آن رخ می دهد و نیز پیامدهای حاصل از یادگیری است.

زمانی که قرار است مفاهیمی را به دانش آموز آموزش دهیم اگر دانش آموز بتواند برای آنچه آموزش داده می شود، دلیل و ادلّه در محیط اطراف بیابد یادگیری راحت تر صورت می گیرد. در این زمینه ها لبروک معتقد است که آموزش نمی تواند در خلأ اتفاق افتد، بلکه آموزش نیازمند زمینه است تا برای آنچه به مخاطب می آموزد دلیل بیاورد و جایی در زندگی روزمره او پیدا کند، درس علوم تجربی شامل محتوا، موضوع ها و مفاهیمی است که می تواند به محیط زندگی یادگیرنده منتقل شود. این این شیوه کار از ایده هایی که مفاهیم را در موقعیت های اصلی و واقعی به کار می گیرد استفاده می کند و باعث بالندگی دانش آموزان می شود»

تهییه شده توسط : فریبا خاشعی _ آموزگار پایه ششم

 


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20