انواع تکلیف

  •  تکلیف تمرینی :

به تکلیفی  که به تقویت مهارت و دانش کسب شده کتبی ارائه شود ،تکلیف تمرینی گویند.( قدیمی ترین نوع تکلیف شب است که اکثر این تکالیف،غیر تخیلی ،تکراری و کسل کننده و غیر خلاق است و در مدارس ما این نوع تکلیف کاربرد بیشتری داردو در قالب مشق شب است)

  • تکالیف آماده سازی و آمادگی :

این تکلیف آماده سازی شاگردان برای درس های روزهای آینده به کار می رود.هدف: وادارکردن دانش آموز به کسب زمینه مناسب وجمع آوری اطلاعات برای آماده شدن مباحث روزبعد،نقش معلم دراین تکلیف فقط بعنوان راهنماست و فعالیت دانش آموز را به سوی اهداف تحقیق سوق می دهد.«مثال : فرزند به کمک مادر،گیاهانی که برای درست کردن غذا درخانه استفاده می شود را روی کاغذ ( داخل شکل قابلمه بچسبان و به کلاس بیاور) اگر شکلی را نمی توانی بچسبانی ، نقاشی آن را بکش وفایده یک گیاه را از مادر بپرس و بنویس.»

  •  تکالیف امتدادی یا بسطی :

این تکلیف دانش آموز را فراسوی کارها و فعالیت های کلاس سوق می دهد و موجب یادگیری ایده ها و مهارت در موقعیت جدید فراهم می آورد.این نوع تکلیف خود انتخابی است.مثلا دانش آموز قبل یا بعد از تدریس ،خود، موضوع را انتخاب و در موردش تحقیق می کند.« مثال : تلفیق علوم و قران :از دانش آموز بخواهد نام حیوانات در قران آمده را از بزرگترها سؤال کند و شکل چار حیوان را بکشد و نام آنها را بنویسید و به این پرسش ها که این حیوان در کجا زندگی می کند؟ چه می خورد ؟ به چه صورت حرکت میکند؟»جواب بدهد.

  •  تکالیف خلاقیتی :

وقتی مفاهیم و مهارت های کسب شده را در راه های جدیدی به کار گیرد،تکلیف خلاقیتی انجام داده است.هدف : پرورش قوه خلاقیت دانش آموزو استفاده از مهارتهای یادگرفته در موقعیت جدید « مثال: *چند کلمه که ارزش املایی دارد را انتخاب و از دانش آموز بخواهد این کلمات را در داستانی که خود مینویسد استفاده کند.* یا نوشتن مشاهدات یک واقعه و تحلیل آن. * یا از داروخانه دارویی نامرئی خریده که برای چند ساعت ناپدید می شود ….»

  •  تکالیف ترمیمی :

برای دانش آموزانی طراحی می شود که هنوز نیاز به پیش نیاز درس جدید نرسیده است.مثلا هنوز ضرب را یاد نگرفته است می خواهد تقسیم حل کند،تکالیفی می دهیم که  ضرب او را حل کند. « مثال : شماره تلفن مدرسه،شماره تلفن منزل،شماره تلفن خاله و…بنویسید،حالا به این سوالات جواب بدهد ، کدام اعداد در شماره تلفن تکرارشده است ؟ شماره تلفن چند رقمی است ؟ حالا یک شماره تلفن برای خودت درست کن.»

  • اهداف مثبت تکلیف شب( که دارای اهداف مشخص باشد)
  1. پیشرفت و یادگیری سریع : درک بیشتر،تفکر انتقادی بهتر،به خاطر سپردن بهتر
  2. اثرات تحصیلی بلندمدت : عادت به مطالعه ،اشتیاق به یادگیری در اوقات فراغت،مهارت آموزی، طرز تفکر مثبت به مدرسه
  3. اثرات غیر تحصیلی : کنجکاوی بهتر، استقلال بیشتر،خودانضباطی بیشتر، قدردانی اولیا از مدرسه و شرکت در فعالیت مدرسه
  •  اهداف منفی تکلیف شب(که دارای هدف ومناسب با رشد وسن او نباشد)
  1. بیزار شدن : خستگی روحی و جسمی،از دادن علاقه به مطلب درسی،محروم شدن از اوقات فراغت وفعالیت اجتماعی.
  2. دخالت اولیا : فشار اولیا برای انجام تکالیف، گیجی درخصوص تکنیک آموزشی و تضاد بین روش تدریس مادر و معلم.
  3. تقلب : رونویسی از تکالیف بقیه دانش آموزان ، افزایش فاصله بین دانش آموزان ضعیف و دانش آموزان ممتاز و ……

 

تایید کننده مطالب : آرزو وکیلی _ معاون آموزشی دوره دوم

گرد آورنده : فریبا خاشعی _آموزگار پایه ششم


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 19.5/20